Simply Clever - Schatten uit de garage: top 5 ŠKODA-oldtimers

Schatten uit de garage: top 5 ŠKODA-oldtimers

11/01/2021

Een auto die je van je opa hebt geërfd, kan veel geld waard zijn, maar niet altijd.
Historische ŠKODA-auto's zijn een goed voorbeeld. Welke zijn het waard om in te investeren en waar kun je er een vinden?


Als oldtimereigenaar Jiří Tlustoš ergens stopt met zijn ‘R coupé’, meer bepaald zijn ŠKODA 110 R coupé uit 1977, gebeurt het vaak dat mensen dat hem nastaren en zelfs aanbieden om de auto van hem ter plaatse te kopen. "Mijn antwoord is altijd hetzelfde. Ik zal hem nooit verkopen. Maar het verbaast me niet, want 110 R coupés zijn momenteel trendy. Vroeger waren het de MB's, nu zijn het de 110 R coupés."


De vraag naar oldtimers met het ŠKODA-logo op de motorkap groeit, niet alleen in Tsjechië, maar over de hele wereld. Zo heeft een prachtig gerestaureerde ‘pre-war’ ŠKODA POPULAR met een schitterend roadsterkoetswerk onlangs nog 60.000 euro gehaald in Duitsland.

 

Natuurlijk zijn het de oude modellen van LAURIN & KLEMENT met houten velgen die het meest in trek zijn, gevolgd door legendes uit het interbellum, zoals de POPULAR roadster of de luxe SUPERB, maar er is ook belangstelling voor naoorlogse FELICIA-modellen of de hogergenoemde 110 R coupé.

Dat wordt bevestigd door Jiří Tlustoš, die zijn 110 R jaren geleden kocht op een oldtimerbeurs, zonder een seconde te aarzelen. "Vandaag zou de prijs die ik ervoor betaalde, nauwelijks genoeg zijn voor vier banden. Zijn waarde schoot omhoog. De mensen denken dat ik in de garage een goudmijn heb geërfd van mijn vader." Liefhebbers van klassieke auto’s zetten hun zinnen steeds vaker op modellen uit de jaren 70 en 80. Dat komt omdat auto's uit de jeugdherinneringen en dromen van mensen die nu in de veertig en vijftig zijn, het snelst in prijs stijgen.

Bekijk de TOP 5 beste investeringen in ŠKODA-oldtimers volgens Michal Velebný, coördinator van de restauratiewerkplaats van het ŠKODA MUSEUM

 

TREKKA (1966-1972)

“De Nieuw-Zeelandse TREKKA, gebouwd op een ŠKODA OCTAVIA SUPER-onderstel, geniet een groeiende populariteit bij verzamelaars in Tsjechië en de rest van de wereld.” - Michal Velebný

De TREKKA is de voorloper van het populaire SUV-aanbod van ŠKODA. Van deze uiterst praktische voertuigen, met gemakkelijk verkrijgbare mechanische onderdelen, werd een beperkt aantal van bijna 3.000 exemplaren gebouwd.

ŠKODA FELICIA/FELICIA Super (1959-1964)

“De FELICIA cabrio is zeer populair op evenementen voor klassieke auto’s.”

- Michal Velebný

Op lange termijn houden open auto’s een hogere waarde dan versies met een gesloten koetswerk. En de FELICIA en zijn krachtigere variant, de FELICIA Super, kunnen op internationale veilingen gekocht worden voor 24.000 euro.

L&K/ŠKODA 110 (1925-1929)

“Er is nog een relatief groot aantal wisselstukken te vinden en de auto kan een snelheid van 80 km/u aanhouden.” - Michal Velebný

Van alle auto’s die sinds het eerste kwart van de 20e eeuw werden gebouwd in Mladá Boleslav, is de L&K/ŠKODA 110 een van de meest betaalbare en ook praktische modellen. Hij belooft zijn waarde in de loop der jaren te bewaren.

ŠKODA FELICIA FUN (1996-2000)

“Slechts zo’n vierduizend exemplaren werden gebouwd. Het aantrekkelijke design, met zijn open achterkant, maakt van deze vrijetijdsauto een interessante youngtimer.” - Michal Velebný


De ŠKODA FELICIA FUN is onmiskenbaar. Er is een klein aantal goed onderhouden auto’s op de markt, en de vraag overtreft het aanbod. De beschikbaarheid van wisselstukken is een van zijn troeven.

ŠKODA RAPID 135/136 (1987-1990)

“De ŠKODA RAPID behoort tot de investeringscategorie van jeugddromen van mensen die nu in de veertig en vijftig zijn.” - Michal Velebný

Aantrekkelijke coupés behoren tot de meest gewilde koetswerkvarianten op de markt. In vergelijking met de 110 R is de RAPID-reeks meer aangepast aan het huidige verkeer, maar er werden ook vijf keer minder exemplaren van gebouwd.

Superzeldzame oldtimers

Het merk ŠKODA is een van de oudste autobedrijven ter wereld die nog steeds actief zijn. In de 125 jaar van zijn bestaan heeft het tal van verschillende modellen en miljoenen voertuigen geproduceerd. Vandaar dat er heel wat oldtimers op de markt zouden moeten zijn. Maar het probleem is dat de productieaantallen in de loop van de twintigste eeuw zeer langzaam zijn gegroeid. Om je een idee te geven: LAURIN & KLEMENT, de grootste autofabriek van het Oostenrijks-Hongaarse Rijk, met een bevolking van meer dan 50 miljoen mensen, produceerde in 1914 slechts 453 auto's, een cijfer waar je niet meteen blij van wordt. Niet veel daarvan hebben het overleefd.

Eind jaren dertig leverde de Tsjecho-Slowaakse marktleider uit Mladá Boleslav in één jaar 7.677 auto's aan klanten. Het bedrijf produceert momenteel bijna 115 keer meer voertuigen per jaar. Ongeveer 5 miljoen auto’s werden gebouwd in de eerste 96 jaar, voor de overname door de Volkswagen-groep. Het duurde slechts 15 jaar om de volgende 5 miljoen te produceren. En het productietempo blijft maar stijgen.

Gereden tot ze uit elkaar vielen

Statistieken zijn misschien saai, maar ze vertellen ons wel iets over de beschikbaarheid van voertuigen uit verschillende perioden in de geschiedenis: de handvol bewaarde auto's van LAURIN & KLEMENT verschijnen bijna nooit in gewone advertenties of op veilingen. Ook het aanbod van de interbellumproductie is vrij beperkt, vooral als je op zoek bent naar een rijklare en relatief originele auto. Slechts zo’n 5% van de oldtimers van alle merken die in 2018 op de belangrijkste internationale markten werden verkocht, waren ‘pre-war’ modellen. Bovendien moeten we rekening houden met het feit dat met de overgrote meerderheid van de auto's die in die periode zijn gemaakt, werd gereden tot ze uit elkaar vielen. Daarna werden ze omgesmolten of, in het beste geval, door amateurs omgebouwd tot kleine tractoren en dergelijke.

Volgens een zeer ruwe schatting heeft een twintigste van de auto's van voor 1945 de 21e eeuw gehaald. Het overlevingspercentage is hoger voor uitzonderlijke modellen, en vooral voor sport- en luxemodellen. Daarom zijn vooral ŠKODA-auto's uit de afgelopen halve eeuw nog beschikbaar, maar hier heeft het ruime aanbod te kampen met een nog grotere vraag.


Taxatiespecialist, gerechtelijk deskundige op het gebied van economie en levenslang oldtimerverzamelaar Petr Ort zegt: "Een interessant, ietwat onlogisch, maar statistisch aantoonbaar fenomeen is de prijsdaling van vooroorlogse auto's op de internationale markt. De hoge kosten voor het restauratiewerk staan niet noodzakelijk in verhouding tot de marktprijs, er zijn geen originele wisselstukken en sommige onderdelen zijn praktisch onmogelijk nieuw te maken (zoals krukassen). Bovendien zijn deze auto's vandaag de dag ongeschikt voor normaal weggebruik. Zwakke remmen of verlichting, lage topsnelheden, om nog maar te zwijgen van de passieveveiligheidsvoorzieningen. Gedragseconomie zegt dat een groot deel van de verzamelaars op zoek is naar de auto van hun vader of naar een model waar ze ooit van droomden, maar dat ze zich toen niet konden veroorloven."

Dat wordt bevestigd door Jiří Tlustoš: zijn vader had geen 110 R coupé, maar er een kopen was zijn kinderdroom. Toen hij dus een mooi rood model uit 1977 op een oldtimermeeting spotte, aarzelde hij niet. "Het was onweerstaanbaar. Ik besliste onmiddellijk. Bovendien had de vorige eigenaar hem opnieuw laten spuiten. Verder was hij in goede staat en waren er geen extra kosten voor onmiddellijke reparaties. Zelfs vandaag haalt hij nog 140 km/u en is reizen naar Italië geen probleem."

Een ‘levend’ merk is een voordeel

Als je een oldtimer als investering wilt kopen, zijn er een paar basisregels die je moet onthouden. "Met moderne auto's is de waardedaling het snelst in de eerste vijf jaar na eerste inschrijving. Daarna vertraagt de daling tot de leeftijd van tien jaar en vervolgens nog eens tot 25 jaar. De prijsevolutie wordt betrouwbaar voorspeld door de zogenaamde afschrijvingscurves. Na een kwarteeuw overleeft ongeveer nog 3% van de oorspronkelijk gebouwde auto's, die dan hun bodemprijs bereiken. Ze zijn dan niet langer voertuigen (vanuit economisch perspectief) en worden verzamelobjecten", voegt Petr Ort toe.


‘Levende’ merken, met andere woorden merken die nog steeds actief zijn, zoals ŠKODA, hebben een voordeel. Over het algemeen zijn hun modellen meer gewild en worden ze meer gewaardeerd dan oorspronkelijk even dure auto's van inmiddels verdwenen constructeurs.


Het is ook zo dat merken populairder zijn op hun thuismarkt, omdat chauvinisme een grote rol speelt bij de aanschaf van oldtimers. De meeste rijklare ŠKODA-oldtimers zijn dan ook te vinden in Tsjechische garages en schuren. Niettemin zou het fout zijn om te denken dat ŠKODA-oldtimers een zeldzaamheid zijn op Europese of internationale veilingen. Je kunt vaak modellen vinden die bedoeld waren voor de export. Dat geldt niet alleen voor aantrekkelijke sportwagens zoals de OCTAVIA TOURING SPORT, de FELICIA cabriolet of de ŠKODA 110 R coupé. Het merendeel van de steeds meer gewilde standaard ŠKODA 1000 MB-berlines was bedoeld voor de export: niet minder dan 70% in 1965.

Van de 110 R (1970-1980) bleven slechts 25.846 van de 57.085 geproduceerde exemplaren in Tsjecho-Slowakije. De Britten importeerden 10.412 ŠKODA 110 R’s, Joegoslavië 7.584 en West-Duitsland 2.617, terwijl slechts 288 ŠKODA 110 R’s een thuis vonden in Oost-Duitsland. Dus als dit het sportieve model is waar je naar op zoek bent, dan zijn Britse veilingen de plek om je zoektocht te beginnen.


Jiří Tlustoš, die ook oldtimers repareert, voegt er nog aan toe dat het zeer belangrijk is om na te denken over de beschikbaarheid van wisselstukken. "Ik ben net bezig met de restauratie van mijn ŠKODA MB uit 1966 en ik ben gestopt met het bijhouden van de kosten. We repareren ook Engelse oldtimers en vandaag de dag is er in principe geen verschil meer tussen de restauratie van een Tsjechische of een Engelse oldtimer. De prijs is ongeveer dezelfde. Het is makkelijker om onderdelen voor Engelse auto's te vinden, je hoeft ze alleen maar te bestellen. Voor Tsjechische auto’s is het nog maar de vraag wat je in verschillende garages kunt vinden. Slowaken maken replicabanden, maar wisselstukken zijn moeilijk te vinden. Het vereist meestal een beetje geluk, en dit verhoogt natuurlijk de kosten van de restauratie."

Hoe groot is de keuze? Hoeveel exemplaren van welke modellen zijn er op de markt te vinden?

 

LAURIN & KLEMENT VOITURETTE A

1905-1907, tot 10 overlevende exemplaren

Al 114 jaar lang verlaten nieuwe auto’s Mladá Boleslav. In de periode 1905-1925 werden ze gemaakt onder het merk LAURIN & KLEMENT.

Slechts een handvol van het eerste model, de VOITURETTE A, heeft het overleefd. En de meeste staan in musea. Daarnaast werden tussen 1911 en 1924 in totaal amper tweeduizend exemplaren gebouwd van het meest verspreide L&K-model, de S, met ontelbare verschillende versies. Het lijkt erop dat de voorheen veelbelovende bronnen, zoals Hongarije, een voormalig deel van de Oostenrijks-Hongaarse thuismarkt, intussen opgedroogd zijn.

LAURIN & KLEMENT/ŠKODA 110

1925-1929, tientallen overlevende exemplaren

Een tip voor een relatief toegankelijk model zou de LAURIN & KLEMENT/ŠKODA 110 kunnen zijn.

Drieduizend exemplaren werden gebouwd in de tweede helft van de jaren twintig. Wisselstukken zijn nu en dan te vinden op verschillende markten, zodat sommige verzamelaars de auto van hun dromen als een puzzel in elkaar zetten. Met zijn relatief krachtige 1.8- of 2-litermotor kan de 110 lange afstanden afleggen aan 80 km/u, zodat hij het moderne verkeer niet ophoudt.

ŠKODA 1000 MB/1100 MB

1964-1969, duizenden overlevende exemplaren

De lancering van de lopende band (1929) was een kwantitatief keerpunt, waardoor de productie van ŠKODA in tien jaar tijd meer dan verdubbelde, ondanks de economische crisis (1928: 3.579 exemplaren; 1938: 7.677 exemplaren). Een plotse verviervoudiging kwam er dankzij de opening van een nieuw deel van de fabriek voor de MB-reeks met motor achterin (1963: 42.550 exemplaren; 1973: 162.208 exemplaren). Dat cijfer is later in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw ruwweg gelijk gebleven.

Transportkosten kunnen oplopen

Michal Velebný, hoofd van de restauratiewerkplaats van het ŠKODA MUSEUM, bevestigt dat verzamelaars vaak met succes auto’s kopen in Servië of Frankrijk. Maar de auto's verkeren meestal in een toestand die uitgebreid reparatiewerk vereist. Vaak moeten hele onderdelen worden vervangen en dus aanzienlijke investeringen worden gedaan. Bovendien zijn de auto's vaak onvolledig en niet in originele staat.


De transportkosten, inclusief eventuele douanerechten en btw, maken dat de aankoop in meer afgelegen oorden voornamelijk loont voor versies met een zeldzaam design, auto's die in een uitzonderlijke staat verkeren, of voertuigen met een interessante geschiedenis.


De TREKKA, de op basis van ŠKODA OCTAVIA SUPER-technologie in Nieuw-Zeeland gebouwde voorloper van de moderne SUV, werd niet naar Europa geëxporteerd, maar vanwege zijn unieke karakter en Tsjechische roots heeft de TREKKA in de afgelopen drie jaar ten minste zeven Tsjechische collecties verrijkt, waaronder die van het ŠKODA MUSEUM.

Prijsevolutie als een achtbaanrit

Kun je je al voorstellen dat je in je garage een prachtig historisch exemplaar aan het oppoetsen bent? Even terug met beide voeten op de grond ... Een volledige, professionele restauratie van een historisch voertuig vergt een investering van enkele duizenden euro's. Als we daarbij de kosten voor de aankoop van het voertuig in zijn niet-gerestaureerde toestand optellen, stijgen de kosten boven de realistische marktwaarde van de auto.


Ook het conserveren en stallen van het voertuig mag niet licht worden opgevat. Idealiter wordt het voertuig bewaard in een geklimatiseerde ruimte met een constante vochtigheidsgraad en aangewezen beveiliging, om nog maar te zwijgen van de verzekering tegen diefstal.

Michal Velebný geeft aan dat de marktprijzen van recente oldtimers, zoals de dertig jaar oude ŠKODA FAVORIT-modellen, sterk schommelen. "Het volstaat dat een bepaalde modelreeks een jubileum viert of dat de media melding maken van een specifieke auto die tegen een ongekend hoge prijs wordt aangeboden, en er is een plotse stijging van de vraag. De vraag onder kopers kan ook net zo snel instorten", zegt Michal Velebný. De afgelopen drie jaar leek de prijsevolutie van RAPID- of FAVORIT-auto's wel een achtbaanrit.


Petr Ort vat het totale investeringspotentieel van oldtimers als volgt samen: "Er is een objectieve verwachting van een constante prijsstijging op middellange tot lange termijn, die gegarandeerd groter is dan de waarde van aandelen of obligaties. Bovendien heb je bij effecten louter te maken met een getal op een elektronische rekening. Een historische auto is daarentegen ook een bron van grote vreugde, en niet alleen wanneer je ermee gaat rijden op het platteland."

  • Deel dit artikel
  • Deel

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Misschien vind je dit ook leuk

La Dernière Heure en ŠKODA, partners in eCycling met de “Mont Ventoux Challenge”. - Pret beleven

Videospelletjes veroveren de wereld. Dat valt niet meer te ontkennen. Zeker in het voorbije jaar hebben steeds meer mensen, van alle leeftijden, de geneugten van...

Meer hierover

26/05/2021
Wielersport

Anders reizen, dicht bij huis, met Seppe Smits en ŠKODA. - Pret beleven

Een heel apart winterseizoen voor Seppe Smits, ŠKODA-ambassadeur België; een lange revalidatie ten gevolge van een blessure en een knieoperatie eind 2020

Meer hierover

14/04/2021

Interview met Maxim Pirard (2): ultracycling in de praktijk - Pret beleven

Maxim Pirard z’n grote passie? Ultracycling en Gran Fondo’s! In deel 2 deelt hij zijn dromen, fietstips én ervaringen met sponsors en fans met ons.

Meer hierover

06/04/2021
Wielersport

Interview met Maxim Pirard: ultracyclist en Gran Fondo-renner - Pret beleven

Maxim Pirard z’n grote passie? Ultracycling, Gran Fondo’s of dé Ronde van Vlaanderen! Een interview over sport, fietsen en … zijn ŠKODA OCTAVIA COMBI.

Meer hierover

05/03/2021
Wielersport