Maxim Pirard, oud-wereldkampioen Gran Fondo, vertelt honderduit over zijn grootse plannen voor dit voorjaar. Hij liet wielerminnend België al eens stevig schrikken toen hij zijn eigen versie van de Ronde van Vlaanderen reed. In 1 ruk raffelde hij rond de 1.000 km af langs de grenzen van de taalstreek. Zo’n monsterraid deed hij ook al eens naar Albi. Dit jaar maakt hij het nog gekker. Naast de haast onmogelijke uitdagingen die Pirard koestert, heeft hij ook nog de ambitie om enkele grote Gran Fondo’s te winnen. “Grenzen verleggen”, knipoogt hij.
Druk baasje
De 24-jarige Pirard combineert het fietsen van Gran Fondo’s met werken in de fietsbranche, wat soms best druk is. Toch heeft hij, tot dusver, een goede winter. Bewust legt hij zijn piek wat later in het seizoen dan normaliter. “Zeker in vergelijking met afgelopen jaar, toen ik herstelde van een breuk, kan ik zeggen dat mijn winter momenteel volgens plan verloopt. Op dit moment ben ik genoodzaakt om veelal te trainen op de rollen, omdat ik naast het fietsen werk bij Fietsen Godefroot (in Deurle, red). Daar doe ik de verkoop en administratie. Als bijberoep train ik tevens nog enkele Gran Fondo-renners, jongens die graag nog progressie willen boeken. Tot nog toe zijn ze allemaal content, maar het maakt het soms wel druk allemaal.”
“Ik train momenteel zo’n 14 tot 15 uur in de week”, gaat hij verder. “Als het weer straks beter wordt, ga ik naar mijn werk fietsen, zodat ik wat kan bijtrainen. Alles op zijn tijd. Normaal plan ik in februari al een stage, maar omdat ik pas wil pieken eind april en begin mei, ga ik dit jaar pas in maart naar Spanje. Ik zit dan in de B&B van Christophe Philippart, een sponsor van mij, in Benissa.”
Strade, Mallorca, Nove Colli
Het seizoen van Pirard start al snel. “In februari start mijn seizoen met 2 koersen in het zuiden van Frankrijk, op 6 en 20 februari in de buurt van Marseille. Hoewel dat geen doel op zichzelf is, zal ik er toch al proberen te winnen. Beide koersen zijn ideaal om in het ritme te komen. 2 weken later staat namelijk de Strade Bianche GF op mijn programma, mijn 1e grote doel. Daar ga ik voor het podium. Oorspronkelijk was de Strade mijn 1e koers, alleen leek het me niet verstandig om daar zonder wedstrijd in de benen naartoe te gaan.”
“Ik heb de Strade Bianche nog nooit gereden en ben niet bekend met gravel, waarvan er toch 35 à 40 km aan stroken in liggen. Daaromtrent tast ik dus volledig in het duister. Wellicht dat ik Tiesj Benoot, met wie ik wel eens op stage in Benissa ben geweest, eens vraag naar informatie over bandbreedte en moeilijke passages in het parcours. Om de situaties in de Strade te simuleren, zal ik alvast in Pays des Collines trainen op pittige klimmetjes van 4 à 5 minuten.”
Maxim Pirard - Episode 1
Interview winter 2022
Winnen
Het 1e doel van Pirard wordt weldra gevolgd door een korte rustperiode, waarna de Oost-Vlaming op stage vertrekt. Daar gaat hij naar zijn topvorm toewerken. Nadien zakt hij wederom af naar Frankrijk voor 3 Gran Fondo’s in 8 dagen. Het weekend van 23 en 24 april 2022 zal in teken staan van een UCI GF in Oostenrijk, voordat zich op 30 april zijn volgende piekmoment aandient: de Mallorca 312.
“In Mallorca wil ik graag winnen” spreekt hij vastberaden. “Daarna heb ik een weekend zonder koersen en kan ik thuis zijn.” Van rusten is er bij Pirard op dat moment niks bij, daar hij dient toe te werken naar het volgende hoofddoel. Slechts enkele weken na Mallorca rijdt hij een UCI GF in de Vogezen om aan zijn vorm te schaven richting de Gran Fondo Nove Colli, een week later. Dat is het laatste hoofddoel van Pirard in het voorjaar. Met nog enkele Gran Fondo’s hierna sluit hij zijn voorseizoen af.
Dat voorjaar is voor Pirard geslaagd wanneer het hem lukt om 1 van die 3 hoofddoelen om te zetten in een overwinning. “Het liefst win ik er natuurlijk meerdere, ook tussendoor”, grijnst hij.
ŠKODA Octavia Combi
Als bekend Gran Fondo-renner vaart Maxim Pirard goed bij zijn sponsoren. Zo heeft hij aan ŠKODA en Specialized alvast 2 prettige partners. “Namens Specialized fiets ik mijn wedstrijden op de S-Works Aethos, een fiets van slechts 6 kilo die daarmee gemaakt is voor Gran Fondo’s, waarbij er uiteraard veel geklommen wordt. Persoonlijk vind ik hem aangenamer om mee te rijden dan de Tarmac van Specialized. De Aethos is agressief, maar terzelfdertijd ook comfortabel.”
“Met ŠKODA ga ik nu mijn 3e jaar in. Zij voorzien mij van een ŠKODA OCTAVIA COMBI, een zéér ruime auto, waarmee ik mezelf naar de wedstrijden vervoer. Als coureur is die ruimte toch wel een must. De auto heeft genoeg plaats voor mijn fietsen, wielen en koffers.”
Maxim Pirard - Episode 2
Deel dit artikel
Deel
Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Misschien vind je dit ook leuk
Bike fitting te Wolf Performance in Leuven
- In beweging
Na zowat 6 uur testen, meten en proberen zit de bikefit er op. Griet en haar collega zijn blij met het resultaat. Griet omdat ze eindelijk het gevoel heeft om...