Simply Clever - We love cycling - La Dernière Heure en ŠKODA, partners in eCycling met de “Mont Ventoux Challenge”.

La Dernière Heure en ŠKODA, partners in eCycling met de “Mont Ventoux Challenge”.

26/05/2021

Videospelletjes veroveren de wereld. Dat valt niet meer te ontkennen. Zeker in het voorbije jaar hebben steeds meer mensen, van alle leeftijden, de geneugten van games ontdekt. De sector is ondertussen dan ook al groter dan muziek en film gecombineerd. Niet enkel als ontspanning zijn games volledig doorgebroken, maar ook als waardig alternatief voor buitensporten. Dat gebeurt niet enkel voor het plezier, maar ook in een competitieve context.


Esports, een wereldwijd fenomeen

Competitief gamen wordt aangeduid met de term ‘esports’, letterlijke elektronische sporten. Voor wie de sector wat kent zullen namen als League of Legends, Counter-Strike, Rocket League of Valorant wel bekend in de oren klinken. Het grote publiek heeft dan misschien eerder een connectie met FIFA, de reeks voetbalgames waarvan elke jaar opnieuw miljoenen stuks verkocht worden.

De cijfers rond esports nemen tegenwoordig bijzonder grote proporties aan. Zo wordt de totale jaaromzet in de sector geschat op ongeveer 3 miljard euro en in 2019 werden er meer dan 800 miljoen uren aan esports getoond op Twitch, het grootste streamingplatform voor gamers in de wereld. Al die content werd verteerd door honderden miljoenen fans over de hele wereld. In 2019 keken meer dan 100 miljoen kijkers naar de finale van het wereldkampioenschap League of Legends. Ter vergelijking: de Super Bowl van 2020 had wereldwijd een publiek van 98,8 miljoen kijkers.

De grootste toernooien, bijvoorbeeld in het ongemeen populaire Fortnite, hebben dan weer een prijzenpot van maar liefst 25 miljoen euro. De eerste wereldkampioen Fortnite hield er 2,5 miljoen euro aan over, meer dan bijvoorbeeld de winnaars van Wimbledon.

Esports wordt ook meer en meer gezien als een serieuze carrière en dat gaat verder dan enkel en alleen spelers. Marketeers, analisten, coaches en zelfs diëtisten vinden allemaal hun weg naar de sector en meer en meer universiteiten, ook in België, bieden opleidingen binnen esports aan. Esports en alles rond esports wordt dan ook steeds professioneler georganiseerd. Spelers worden begeleid als professionele atleten en de organisaties van toernooien zijn van het allerhoogste niveau.

België blijft zeker niet achter, al is er natuurlijk nog heel wat groei mogelijk. Wereldwijd zijn de grootste Belgische namen Gabriël “Bwipo” Rau, die als speler van het team Fnatic League of Legends speelt op het allerhoogste niveau, en Eefje “Sjokz” Depoortere. De Brugse begon ooit als professioneel speelster, maar maakt momenteel vooral carrière als journalist en presentator in de sector. Met meer dan een half miljoen volgers op Instagram is ze een gewaardeerd lid van de community en werd ze al verkozen tot Best Esports Host op de Game Awards.

Ecycling

Ook bij ŠKODA zien ze de groei en de voordelen van esports en hebben ze de manier gevonden om esports te combineren met hun voorliefde voor wielrennen: ecycling.

Zoals de naam al doet vermoeden is ecycling een vorm van virtueel wielrennen. Denk daarbij niet aan een videospelletje waarbij je gewoon wat op knopjes moet drukken. Nee, je zal dezelfde inspanningen als op een echte koersfiets moeten leveren, maar dan op een virtueel parcours. Het grootste voordeel is natuurlijk dat wedstrijden zo toegankelijk worden voor bijna iedereen en dat er een ongelimiteerd aantal deelnemers kan zijn. Zolang je het nodige materiaal in huis hebt, kan je deelnemen aan een wedstrijd en dat zelfs vanuit het comfort van je eigen woonkamer.

Dat virtueel wielrennen ongelooflijk aan het boomen is, werd de voorbije maanden al veelvuldig aangetoond. Recreatieve wielrenners ontdekten het als een manier om ook bij slecht weer hun ritjes te doen met de nodige uitdaging, terwijl profs er een goed alternatief voor trainingen in zagen in een periode waarin het moeilijker was om op de weg te trainen.

Er werden ook heel wat virtuele versies georganiseerd van meerdere grote koersen en eind 2020 vond zelfs het eerste wereldkampioenschap plaats. Dat ecycling niet zomaar hetzelfde is als wielrennen werd duidelijk in de uitslag. Een topper en gepatenteerd hardrijder als Thomas De Gendt werd slechts 52e, terwijl de vrij onbekende Lionel Vujasin de eerste Belg was op de zesde plaats. De winnaar was dan weer de Duitser Jason Osborne, zowaar een professioneel roeier.

Samenwerking met META

Omdat ŠKODA ecycling verder wil ondersteunen, is het merk een samenwerking aangegaan met META, een sterke partner binnen de wereld van esports die er voor kan zorgen dat we verschillende initiatieven op een correcte en uitgebreide manier kunnen aanbieden.

Grietje François, Marketing Project en Brand Content Manager bij ŠKODA

“Ecycling is booming. Het is niet nieuw, maar recent werd ons duidelijk welk potentieel erin schuilt. ŠKODA is ontstaan uit een merk van fietsenbouwers en dat brengt een sterke affiniteit met de fiets en bij uitbreiding het wielrennen met zich mee. De keuze om ook binnen esports aanwezig te zijn lag behoorlijk voor de hand. META speelt hierin een rol die naadloos aansluit bij onze behoefte aan een partner met een gegronde kennis van esports en een proactieve klantgerichte aanpak.”

Birger De Geyter, co-CEO bij META

“Het is fantastisch om te zien dat een modern, levendig merk als ŠKODA inziet dat gaming en esports de ideale manier is om de consument van tegenwoordig te kunnen bereiken. Wij zijn dan ook verheugd om dit geweldige merk te helpen om met leuke activaties de immer belangrijker wordende millennial en Gen Z generaties warm te kunnen maken. Met een virtuele wielerklassieker haken we bovendien al meteen perfect aan bij ŠKODA's enorme passie voor wielrennen. Het begin van een prachtige samenwerking.”

Mont Ventoux Challenge

Het eerste initiatief dat een resultaat is van deze nieuwe samenwerking is de Mont Ventoux Challenge. Daarin dagen we elke eCyclist uit om hun beste beentje voor te zetten en een sterke tijd neer te zetten op de virtuele hellingen van de legendarische Franse berg. Zowel in Vlaanderen (samen met Sporza in de week die voorafgaat aan de echte eerste beklimming in de Tour) als in Wallonië (samen met La DH van 24/05 tot 30/05): registratielink

De Mont Ventoux Challenge zal voor iedereen toegankelijk zijn. Het enige dat je nodig hebt is een fiets, een compatibel rollensysteem en de RGT Cycling app, die het mogelijk maakt om je prestaties op de fiets over te zetten naar de virtuele wereld. Natuurlijk worden de beste tijden beloond met leuke prijzen, zoals bijvoorbeeld een groepsrit met Johan Museeuw of andere exclusieve prijzen.

De Mont Ventoux Challenge zal deze lente en zomer plaatsvinden, maar ook later in het jaar wil ŠKODA ecycling verder ondersteunen. Zo organiseren ze later op het jaar de ŠKODA Winter Training om deelnemers doorheen de winter te begeleiden, niet enkel om fit te blijven, maar ook om een sportief doel te hebben tijdens de donkerste dagen van het jaar.

De komende weken en maanden zullen we op de proppen komen met meer informatie over de verschillende activiteiten.

Bron: META

  • Deel dit artikel
  • Deel

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Misschien vind je dit ook leuk

ŠKODA Road Cycling Challenges: 4 niet-te-missen ‘klassiekers’! - Pret beleven

De ŠKODA Road Cycling Challenges trakteren wielerfanaten op vier ‘klassiekers’. Carl Vansteenkiste van Golazo stippelde voor ons het verloop uit!

Meer hierover

22/07/2021
Wielersport

Belgian Gravel Series is gestart! - Pret beleven

De Yuzzu Gravel Series: een primeur voor België! Wil je gravelbiking zelf komen ontdekken? Carl Vansteenkiste (Golazo) geeft je 10 goede redenen!

Meer hierover

25/06/2021
Wielersport

Philippe Gilbert, één en al lef - Pret beleven

Philippe Gilbert, zijn portret.

Meer hierover

22/06/2021
Wielersport

Philippe Gilbert de vechter! - Pret beleven

Onze vragen aan Philippe Gilbert

Meer hierover

22/06/2021
Wielersport