Simply Clever - Batterijen en autonomie: vergelijk een elektrische auto met een smartphone

Batterijen en autonomie: vergelijk een elektrische auto met een smartphone

08/12/2020

Een van de belangrijkste remmen op de aankoop van een elektrische auto is de angst om in the middle of nowhere met een lege batterij te vallen. De autonomie van deze auto’s is intussen nochtans aanzienlijk gestegen. En met de batterij kan je eigenlijk net zo slim omgaan als met die van je smartphone.

De elektrische auto heeft de wind in de zeilen. Iedereen heeft het er de mond van vol en de constructeurs stellen een alsmaar groter aanbod voor. Zo heeft ŠKODA nu al de elektrische stadswagen Citigo e iV in zijn aanbod. En nog voor dit jaar kondigt het merk de ENYAQ aan. Deze stijlvolle, 100% elektrische compacte SUV wordt in avant-première voorgesteld op het autosalon en in België gelanceerd in april 2021. Allemaal goed en wel, maar hoe bereken je eigenlijk de autonomie van deze auto’s en hoe ga je ermee om? Belangrijk om te weten is alvast dat het digitaal dashboard deze wagens duidelijk weergeeft hoe het zit met de batterijlading en hoeveel kilometer je daarmee kan afleggen, in functie van je geplande traject. Ook krijg je een waarschuwing wanneer het tijd is om bij te laden.


Een kwestie van grootte

De batterij van zo’n auto valt eigenlijk nog het beste te vergelijken met die van je smartphone. Alleen heeft een auto er honderden van. Om de wagen en zijn inzittenden voort te bewegen is immers heel wat energie nodig. Hoe groter de auto en hoe hoger zijn prestaties, hoe groter zijn batterij. Naargelang het gaat om een licht stadswagentje, een berline of een grote SUV schommelt de maximale capaciteit van de batterij tussen 20 en100 kWh. De autonomie is uiteraard ook naar verhouding: van 150 tot 200 km voor een klein wagentje tot 500 km, of zelfs meer voor een grote kilometervreter. Twee voorbeelden: de actieradius van de Citigo bedraagt 270 km volgens de WLTP-cyclus, die van de ENYAQ die eraan komt bijna 500 km...

Weerbericht

Tot zover de theorie. In de praktijk spelen bepaalde elementen mee waar we geen vat op hebben, zoals de weersomstandigheden. Ook hier gaat de vergelijking met je smartphone op. Als de temperatuur daalt, stijgt het energieverbruik. Net als wanneer de thermometer meer dan 25° aangeeft. In werkelijkheid compenseren de omstandigheden in onze gematigde klimaat elkaar. Bovendien worden de batterijen op de ideale temperatuur gehouden, wat de invloed van de buitentemperatuur nog meer beperkt.

Na verloop van tijd kunnen de batterijen wel verslijten, waardoor hun capaciteit vermindert. Dat is nu eenmaal een feit. Net als bij je smartphone wordt aangeraden om de batterij niet boven de 90% van de maximale capaciteit te laden en niet onder 10% lading te laten zakken. Anders verslijt de batterij voortijdig, met een kleinere actieradius als gevolg.

Met zachte voet

Van de andere elementen die het energieverbruik beïnvloeden is de belangrijkste zondermeer je rijstijl. Net zoals bij een benzine- of dieselwagen. Hoe dieper je het gaspedaal indrukt, hoe meer je verbruikt. Aangezien een elektrische wagen stevig optrekt, rijdt hij uiterst prettig. Aan het rode licht ben je sneller weg dan de anderen. Maar daar overdrijf je best niet mee want het spreekt je energiereserve aan. Hetzelfde geldt op de autosnelweg, waar voor lange afstanden zelfs geadviseerd wordt om iets onder de wettelijke maximumsnelheid te blijven. 110 km/u is ideaal om de batterij te sparen.

En hoe remt dat?

Wist je trouwens dat elektrische auto’s ontworpen zijn om bij het remmen energie te recupereren? Ook hier helpt een aangepaste en anticiperende rijstijl om je autonomie optimaal te houden, en er zelfs wat bij te winnen. En intussen staat de technologie niet stil: de batterijcapaciteit zou per jaar toenemen met 10 tot 20%. Daarom worden wagens op batterijen alsmaar meer een ecologische, eenvoudige… en opwindende oplossing.

  • Deel dit artikel
  • Deel

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Misschien vind je dit ook leuk

Randonneur uit Brakel - In beweging

Maxim Pirard, oud-wereldkampioen Gran Fondo, vertelt honderduit over zijn grootse plannen voor dit voorjaar. Hij liet wielerminnend België al eens stevig schrikken...

Meer hierover

23/05/2022
Wielersport

ŠKODA Road Cycling Challenges 2022 - In beweging

De ŠKODA Road Cycling Challenges zijn terug! Rij de cyclo's van Philippe Gilberts' beroemdste races op Belgisch terrein.

Meer hierover

08/04/2022
Wielersport

Veiligheid is een wintersport: onze 3 tips - In beweging

De mooiste mythes over winterbanden, stijlvolle accessoires én een ‘reality check’ van onze winterspecialist: zo loopt je winter op wieltjes!

Meer hierover

17/12/2021

Start to bike: met deze tips ben je meteen goed vertrokken - In beweging

Start to bike: met deze tips ben je meteen goed vertrokken

Meer hierover

20/09/2021
Wielersport