Aan boord van de ploegauto's van SRAM//CANYON Racing's Ronny Lauke in de Tour
14/07/2022
Tijdens de Ronde van Frankrijk concentreren televisiezenders en sociale media zich vooral op commentaar van de wielrenners, en dan nog vooral van de winnaars. Voor een andere invalshoek richten wij hier de spotlights op het zenuwcentrum van elk team: de ploegauto's en de mensen die deze bemannen. Ter ondersteuning van de langverwachte Tour de France voor Vrouwen rijden er dit jaar in de Tourkaravaan meer ŠKODA’s dan ooit mee.
Tijdens elke rit van de Ronde vervult een ploegauto een hele hoop functies ineen: reparatiewerkplaats, assistentiecentrale, eerstehulppost, drankbevoorrading en nog zoveel meer... En wie kan ons beter uitleggen hoe belangrijk dit alles is, dan een ploegleider? Ronny Lauke, medeoprichter en ploegleider van CANYON//SRAM Racing en sportdirecteur voor Tour de France Femmes avec Zwift, was zo vriendelijk om We Love Cycling te woord te staan. Als insider biedt hij ons een unieke kijk op wat zich allemaal afspeelt in een ploegauto.
Hij steekt van wal met de samenstelling van het team: 'Momenteel hebben we acht volgwagens, om verschillende redenen. Aan boord van deze teamauto’s: reservefietsen en materiaal, de mecaniciens, de sportdirecteur en in sommige ook nog een coach. In functie van het aantal wielrensters is elke volgwagen normaal gezien geladen met zes complete reservefietsen, vijf sets wielen, een koelbox met de bidons, regenjassen, een gereedschapskist en nog diverse uitrusting.' Als auto's gebruikt de ploeg ŠKODA SUPERB's en OCTAVIA's, zowel in iV-, hybride- als dieseluitvoering. Stuk voor stuk tot grote tevredenheid, overigens.
Als een wielrenner tijdens een etappe in de problemen komt, krijgt de ploegauto toestemming van de wedstrijdleiding om zijn toegewezen plaats in de karavaan te verlaten om de renner te hulp te snellen. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. 'Het hangt allemaal af van het verkeer, de breedte van de weg en de omstandigheden. We staan in radiocontact met onze rensters, en zij verwittigen ons als ze een probleem hebben. Als de communicatie niet 100% betrouwbaar is, geven ze een teken aan een wedstrijdcommissaris. Die belt ons en dan proberen wij onmiddellijk onze weg naar het peloton te vinden om de wielrenster te helpen.' Gevraagd naar de noodzakelijke kwaliteiten van de bestuurder, wijst hij erop dat ‘het uiterst belangrijk is dat wie de auto bestuurt uiterst voorzichtig en geconcentreerd is en tijdens de hele wedstrijd een 360-graden overzicht behoudt. Hij is verantwoordelijk voor de gezondheid en het welzijn van de rensters: zij vormen de meest kwetsbare schakel in onze verkeersketen.'
Weinigen beseffen hoe cruciaal de ploegwagens en hun bemanning zijn voor het individuele succes van de renners. Een valpartij, een lekke band, koud weer, te laat verholpen dorst of honger kunnen de ploeg de kostbare seconden kosten die het verschil maken voor een podiumplaats. 'Je moet betrouwbare auto's hebben met een bemanning die de ploeg het hele seizoen volgt en weet wat elke renster nodig heeft aan uitrusting en voeding. Alles moet efficiënt verpakt en instant gebruiksklaar zijn voor het geval er bijvoorbeeld iemand ten val komt,' legt Lauke uit.
Gevraagd naar het manoeuvreren tussen het chaotische wedstrijdverkeer, wijst Lauke erop hoe essentieel het is om vertrouwd te zijn met het unieke karakter van een peloton. Zelf was hij profwielrenner van 1997 tot 2004. ‘Ik vind het belangrijk dat de chauffeur een oud-wielrenner is. Want het is niet eenvoudig om te anticiperen op de bewegingen van een peloton van enkele honderden wielrenners, dat in verschillende situaties heel uiteenlopend kan reageren.'
Om te beginnen is het mijn overtuiging dat je niet gestrest mag zijn als je in de ploegauto stapt. Je bent verantwoordelijk voor de wielrenners, die uiteraard niet dezelfde veiligheidsvoorzieningen hebben als een auto. Stress valt dus absoluut te vermijden. De spannendste situaties doen zich voor als je een ontsnappingsgroep wil volgen. Je moet dan honderden renners passeren, met heel weinig manoeuvreerruimte. Dan is het extra opletten geblazen’.
CANYON//SRAM Racing is een professioneel, divers en baanbrekend vrouwenteam met sterren als Katarzyna Niewiadoma en Tiffany Cromwell. De ploeg is in het leven geroepen als platform voor rensters die het beste van zichzelf willen geven en die daarbij kunnen rekenen op de onvoorwaardelijke inzet van ervaren en perfect opgeleide medewerkers en experts op en naast de fiets. Elk jaar scout het team ook naar nieuw talent door de winnaar van de Zwift Academy in hun ploeg op te nemen. Aangezien Ronny Lauke hierbij een grote rol speelde en sinds lang een overtuigde pleitbezorger is van het vrouwenwielrennen, spreekt hij zich vol lof uit over Le Tour Femmes.
'Het is een nieuwe mijlpaal. Onze wielrensters investeerden niet alleen ontelbare uren, dagen en maanden op de fiets... maar ook bloed, zweet en tranen. Het is mooi om ze eindelijk te zien strijden op het hoogst mogelijke niveau. Het hele team is erg blij dat het zover is. Het is geweldig om de huidige en toekomstige wielerfans te enthousiasmeren met de talloze emoties die de sport oproept. En de Tour vormt natuurlijk het hoogtepunt van het seizoen,' besluit Lauke.
Mis de Tour de France en Tour de France Femmes niet. Het startschot weerklinkt respectievelijk op 1 en 24 juli!
Deel dit artikel
Deel
Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Misschien vind je dit ook leuk
De strijd om de ŠKODA groene trui. “Ongelooflijk uitputtend” aldus André Greipel
- Samenkomen
Het puntenklassement voor de ŠKODA groene trui in de Tour de France wordt voornamelijk beslist in de sprints. In de Tour beleven spurters hun gloriedagen tijdens de...
De auto’s die rijden in dienst van de fietsen: wat is er allemaal nodig om de Tour te doen slagen?
- Samenkomen
Als je alleen maar de cijfers van dit jaar al bekijkt, zijn de Tour de France (1 tot 24 juli) en de Tour de France Femmes avec Zwift (24 tot 31 juli) op vier weken...
ŠKODA hoofdpartner van Tour de France Femmes avec ZWIFT
- Samenkomen
ŠKODA is hoofdpartner van de Tour de France Femmes avec ZWIFT. Het peloton staat van 24 juli tot 31 juli acht etappes te wachten over een afstand van 1.029...
Kristallen trofee van ŠKODA voor winnaar Tour de France - Jonas Vingegaard
- Samenkomen
Na meer dan 3.300 kilometer te hebben afgelegd, vierde Jonas Vingegaard van Team Jumbo Visma in Parijs zijn eindoverwinning van de 109e Tour de France.