ŠKODA’s in de tour: enkele cijfers …
- Elke Tour stelt ŠKODA 250 wagens ter beschikking
- Elke ŠKODA legt 10.000 à 12.000 kilometer af
- Samen goed voor 2,8 miljoen kilometer
- 300 chauffeurs bemannen de wagens
- 60 mechaniekers rijden mee
Wie de Tour een beetje volgt, kan er niet naast kijken: sinds 2004 zijn de wagens van ŠKODA een vaste waarde in het peloton. Vorig jaar werd het autopartnership met organisator A.S.O. verlengd tot 2023. Dus ook dit jaar zal op de officiële wagens het bekende merklogo prijken. Maar ook daarnaast (én daarna) wemelt het in het peloton van de ŠKODA’s. Want heel wat ploegen vertrouwen op het merk voor hun volgwagens. En ook op en naast het podium duiken de creaties van het Tsjechische merk op, sommige nog unieker dan andere. Intussen kunnen we terugblikken op 18 jaar in het wiel van de Tour. De meest memorabele momenten uit deze sportieve geschiedenis?
Het huwelijk tussen ŠKODA en de Tour de France wordt bezegeld in 2004 en is meteen een dubbel feest: het merk wordt zowel officiële sponsor als officiële autopartner van het grootste wielerspektakel ter wereld. Van dan af stelt het elk jaar 250 auto’s ter beschikking aan de organisatie en wedstrijdleiding van de Tour. Samen leggen ze elk jaar in pakweg 3 weken tijd circa 2,8 miljoen kilometer af.
Wat een autoproducent te maken heeft met wielrennen? Het verhaal van ŠKODA begon 8 jaar voor de eerste editie van de Tour (1903) in 1895 … in de fietswerkplaats van broers en stichters Laurin en Klement. De passie voor fietsen en wielrennen zat er dus van bij het begin al in.
Van auto’s en fietsen is het maar een kleine stap naar wielertruien. Sinds de start in 2004 tot 2014 sponsorde ŠKODA ook de witte trui voor beste jongere. In 2015 wordt ŠKODA sponsor van de groene trui: de trui voor de beste renner in het puntenklassement en bovendien ‘assorti’ met de merkkleur!
Tsjechië is echter niet enkel beroemd voor zijn auto’s. Ook het Tsjechische kristal geniet wereldfaam. Dus wie was er beter geplaatst om het unieke kunstwerk te creëren dat de truiwinnaars van de Tour 2015 in ontvangst mochten nemen? Christopher Froome (Geel, Bolletjes), Peter Sagan (Groen) en Nairo Quintana (Wit) mochten als eersten deze kostbare trofee ontvangen, naar een ontwerp van Preciosa, een Tsjechische producent van luxe kristal.
In 2017 gaan twee van de ŠKODA-trofeeën naar Froome (Geel) en Michael Matthews (Groen). Voor de Tour van 2019 presenteert ŠKODA Design in samenwerking met de Tsjechische firma Lasvit dan een nieuw design voor de trofee voor de winnaar van het puntenklassement.
“De look van de trofee van dit jaar wordt gekenmerkt door een van de meest traditionele en bekendste Boheemse glassnijvormen: ‘Spitzstein’. We gaven dit klassieke patroon een nieuwe interpretatie, met een nieuwe dynamiek die tot uiting komt in de vorm van de trofee.”
Peter Olah, ŠKODA AUTO designer
Maar ook de recreatieve fietser lossen we niet. In België lanceren we in 2020 de SimplyClever blog en sinds januari 2021 opent hier de nieuwe rubriek We Love Cycling de digitale deuren. En die krijgt een geheel eigen, Belgische invulling! Hier brengen we artikels voor iedereen die fietst voor zijn dagelijkse verplaatsingen, of voor wie de fiets een manier is om even te ontsnappen aan de drukte van elke dag of om quality time te beleven met vrienden of familie.
Recreatieve fietser, prof, amateur of wielerfan? Bij We love cycling vindt iedereen wel iets, van inspirerende artikels tot praktische tips en tricks.
Bij de start in 2004 en in de eerste jaren van het officiële partnership worden vooral ŠKODA OCTAVIA Combi’s en ŠKODA SUPERB het deelnemersveld ingestuurd.
Maar in 2015 doet een bijzondere wagen zijn intrede: de ‘Rode ŠKODA’. Een SUPERB van de nieuwste generatie die fungeert als ‘mobiel controlecenter’ voor Tourdirecteur Christian Prudhomme. Dit unieke exemplaar is uitgerust met bijzondere technologische snufjes en een gigantisch panoramisch dak, en uitgevoerd in de kleur ‘Corrida-Red’.
“Tijdens de Tour is de rode ŠKODA meer dan alleen een auto. Het is een verkeerstoren, een kantoor en een gewaardeerde en vertrouwde vriend.”
Christian Prudhomme, , Tourdirecteur
In 2017 verschijnt in Düsseldorf een nieuw model aan de start: de ŠKODA KAROQ die zijn debuut in de Tour maakt, naast de vernieuwde OCTAVIA en SUPERB. Drie teams krijgen een KAROQ ter beschikking als servicewagen: Team Dimension Data (Zuid-Afrika), Lotto Soudal (België) en Team Lotto NL Jumbo-Visma (Nederland). Voor het nieuwe model is het de avant-première in Duitsland, nog voor de officiële lancering.
Ook in de rest van het peloton zijn de wagens van ŠKODA goed vertegenwoordigd. Technische ondersteuning, mechaniekers, verzorgers, proviand, reservefietsen, onderdelen: bij heel wat ploegen wordt het allemaal met een ŠKODA (OCTVIA) tot bij de renners gebracht.
En we zijn nog niet uitgereden! Want vorig jaar trok ook een ‘rijdende viptribune’ mee met de Tour. Dankzij het VIP ŠKODA Tour de France Hospitality Programma konden de gelukkige winnaars van een wedstrijd met oud-renners een dag meerijden in de Tour. Niet op de fiets uiteraard, wél op de passagiersstoel van een van de twee ŠKODA SUPERBS iV.
Spannend nieuws voor Tourdirecteur Prudhomme in 2020: zijn ‘Rode SUPERB’ wordt vervangen door een SUPERB iV, een gloednieuwe plug-inhybride met nieuwe technologie aan boord.
Hoe dat voelt? Een live verslag van een rit aan boord van de wagen leest u hier!
Maar bij de start van de Tour hangt er nog meer elektriciteit in de lucht. Want de eerste elektrische SUV van ŠKODA maakt zijn opwachting: de ENYAQ iV. Ook deze wagen zal in de gedaante van ‘Red Car’ fungeren als controlecenter voor Tourdirecteur Prudhomme en begeleidt in de vijfde etappe de renners naar de finish. Een primeur, want het is de eerste keer ooit dat deze taak is weggelegd voor een elektrische wagen! En een etappe die ook om een andere reden memorabel was, want het was landgenoot Wout van Aert die hier als eerste over de finish kwam.
Ook in de individuele tijdrit van Lure naar La Planche des Belles en de laatste rit van 122 kilometer naar de Champs Elysées voert de ENYAQ iV het peloton aan.
In het spoor van zijn eerste Tour scheerde de ENYAQ iV zelf ook (letterlijk) hoge toppen. Want hij mocht zich meten met Cameron Jeffers tijdens een beklimming van de Galibier (2.642 meter), die hij in alle stilte tot een goed einde bracht.
Dans le sillage de son premier Tour, l’ENYAQ iV a également (littéralement) atteint les sommets. En effet, il a pu se mesurer à Cameron Jeffers dans une ascension du Galibier (2.642 mètres), qu’il a réalisée dans un silence total.
Heb je dit sterk staaltje klimwerk gemist? Dan kan je het hier eens herbeleven!
Hoe deze bijzondere wagen tot stand kwam kan je hier bekijken!
“Het moeilijkste was het panoramisch dak uitsnijden volgens de vereisten van de Tourdirecteur. We moesten de exacte positie vinden en dan de opening in het dak uitsnijden zonder het te beschadigen. Een serieuze uitdaging, want alles moest in één beweging gebeuren en het moest perfect passen.”
Martin Smutný (van Best Modell dat de aanpassingen doorvoerde)
ŠKODA stuurt nog meer modellen het deelnemersveld in. Naast de OCTAVIA van de vierde generatie en topmodel SUPERB stelt het ook modellen als de KODIAQ, KAROQ en KAMIQ ter beschikking van de Tourleiding. De rode (of groene) draad in het voertuigenpark is in 2020 duurzaamheid. Vandaar dat 30 van de 250 wagens dit jaar het iV-label dragen en dus plug-inhybrides of volelektrische auto’s zijn.
De bijzondere omstandigheden (COVID) inspireerden de organisatie vorig jaar ook tot een bijzonder initiatief: 6 virtuele etappes, met als hoofdprijs een ŠKODA Tour de France VIP Hospitality Pack inclusief helikoptervlucht boven het peloton!
Ook dit jaar reden 4 ENYAQ iV zich tijdens de Tour in de kijker - hetzelfde aantal ENYAQ iV als voor het aankomende Wereldkampioenschap Wielrennen in september dit jaar. Maar de echte ster was natuurlijk Tadej Pogačar. In 2020 was hij na Henri Cornet (1904) de op één na jongste Tourwinnaar ooit en dit jaar wist hij opnieuw de eindzege te pakken. Of hij ook een derde overwinning boekt en daarmee de achtervolging inzet op vijfvoudige Tourwinnaars Eddy Merckx, Bernard Hinault, Miguel Indurain en Jacques Anquetil?
Afspraak volgend jaar in Parijs!
Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
De fietsen die worden ingezet voor de tijdritten en baanraces van het WK kun je niet zomaar vergelijken met een doorsnee fiets. Sterke staaltjes techniek zijn het,...
Klaar voor het WK Wielrennen in september? Al een eeuw lang is het wereldkampioenschap een hoogtepunt van het wielerjaar. Op die 100 jaar is er heel veel veranderd....
Wielerliefhebbers hebben er lang naar uitgekeken en waren massaal op de afspraak voor de grote finale van het WK in Leuven. De vele Belgische supporters hoopten...
De ŠKODA Road Cycling Challenges trakteren wielerfanaten op vier ‘klassiekers’. Carl Vansteenkiste van Golazo stippelde voor ons het verloop uit!